Fem dagar i Frigiliana

Kategori: Livet

Även om livet lite vaknat till liv igen så hade jag inte heller i år lust att sitta hemma på min födelsedag och jobba. Men i år blev det en lite längre resa än sist och jag och mamma bokade biljetter till Malaga för att hälsa på i Casa Hansen i Frigiliana. Premiär på spanska fastlandet för min del och önskan om sol och värme infriades med råge. 
Vi flög från Kastrup på lördagen och körde dit, parkerade smidigt i garaget och incheckning gick bra och vi hann med lite lunch och shopping innan avgång. Resan blev dock lite dramatisk när en passagerare två rader bakom plötsligt svimmade av och fick släpas ner i mittgången och ges hjärtmassage och syrgas. Som tur var piggnade han till ganska snabbt och han hade flyt att befinna sig på rätt flyg tillsammans med en massa läkare på väg till konferens. Jag satt i mitten med mamma på ena sidan och en läkare på andra sidan och båda två gick in i workmode direkt men var ändå inte snabbast och de behövde inte ingripa. Efter allt fick passageraren som satt sidan om mannen i fråga en panikattack till följd av allt så resan blev minst sagt lite dramatisk. Men vi landade väl i Malaga och blev upphämtade på flygplatsen och vi körde sen den ca 50 minuter långa turen till bergen ovanför Frigiliana. Vackert och kul att se så mycket direkt. I den delen av Spanien är de ganska fattiga och i bergen där vi bodde fanns getter som grannar och en del stora lyxiga hus. Intressant kontrast. När vi kom fram bjöds vi på middag och spanade in utsikten. 
På söndagen badade vi i den underbara poolen och åkte in till Nerja för att äta middag på en trevlig restaurang och sen gick vi en tur i de vackra gränderna innan vi åkte hemåt för en drink och för att säga hej till getterna som gick förbi. På måndagen gick vi en tur i Frigiliana, åt en god middag och shoppade en hel del innan vi åkte hemåt för poolbad, mat och lite spel. Så härligt att kunna sitta ute och njuta av värmen långt in på kvällen.
På den stora dagen blev jag bjuden på födelsedagsfrukost med flagga innan vi begav oss till Nerja för att gå på marknad. Jag hittade två fina tunikor som blir perfekta på stranden och mamma shoppade en väska och smycken och klänning. Sen begav vi oss mot playa Burriana för ett dopp i Medelhavet och jag säger då det, det var inga enkla vågor och vi flög rätt bra trots att vi bara hade vatten till vaderna. Det hela filmades men jag tror vi håller det utanför nätet haha. Härligt var det i alla fall och vi solade också en stund innan vi åkte hem igen för lite paus och lunch innan vi svirade om för att äta födelsedagsmiddag på Copa Vino i Nerja.
Vi satt ute och jag åt den godaste pastan jag ätit någonsin. Helt perfekt var den. Sedan promenerade vi ner till Balcón de Europa och sa hej till Alfonso och tog lite bilder innan vi rullade hemåt. 
Dagen efter var det dags för hemfärd och så fort fem dagar går, hade kunnat stanna lite till. Men maxade sista dagen och solade och badade och åt god lunch innan vi hoppade in i taxin som körde oss tillbaka till Malaga. Incheck gick otroligt smidigt då vi blev uppmärksammade av en värd där och fick gå direkt in och slapp stå i de långa köerna. Intressant att se att man utomlands har en annorlunda syn på funktionshinder (på gott och ont), i Sverige är attityden lite annorlunda och att alla ska ha det lika och lagom men mer anpassat och ändå otroligt mycket lättare att vara funktionshindrad i enligt min erfarenhet. Intressant!
Eftersom vi slapp köa hade vi ju otroligt mycket tid och hann både shoppa och fika och gå i långsam takt till gaten. Resan hem var väldigt lugn och skön och Kastrup väldigt tomt när vi kom hem och vi kom snabbt ut i bilen och rullade hem. Sov sen mycket gott i min egen säng och vaknade upp till en ledig torsdag och var härligt utvilad. Kunde lätt tänka mig att ha semester oftare haha. 

KOMMENTARER:

  • Tina säger:
    2022-05-28 | 04:05:13
    Bloggadress: http://nextstopaustralia.com

    Gud vad härligt och helt rätt att fira födelsedagen utomlands! Det tänker jag också göra :)

    Svar: Hehe, ja helt rätt!
    Jennie

Kommentera inlägget här: