Abu Dhabi - vi är här nu!

Kategori: Abu dhabi, Livet

På lördagskvällen anlände så de saknade resenärerna och på söndagen åkte vi tïll Dubai för att möta upp dom på Atlantis. Taxi var billigt och trots att resan tog en timma så kostade det bara nån hundralapp. På vägen höll vi på att dö när det helt plötsligt stod en bil parkerad på motorvägen, men chauffören var snabb och vi kom helskinnade därifrån och anlände säkert i Dubai och blev körda hela vägen ut till Palmen. På Atlantis mötte vi upp Sanna och Axel och uttrycket -vi är här nu- myntades och efter kramar och en snabb kaffe så gick vi en sväng, allt var superstort och vi såg vackra fiskar i deras akvarium. Tyvärr hoppade jag delfinerna eftersom ingen annan ville men kanske nästa gång...
Efter rundan på Atlantis tog vi en taxi till Madinat Jumeirah, ett mysigt område med restauranger och kanaler där man kunde ta en tur med båt och få fin utsikt över Burj Al Arab. Så mysig stund och perfekt sätt att uppleva området. Efterår åt vi god middag och pustade ut innan vi delade på oss, Sanna och Sahra åkte på inköpsrunda och jag, Mattias, Axel, Melwin och mamma åkte mot Dubai mall och målet Burj Khalifa. Jag, Mattias och mamma åkte mot toppen och vi fick alla någon tillfällig blackout när vi köpte biljetter, han sa att det kostade 1500 och vi nickade och tänkte nog alla på nåt sätt i svensk valuta då vi hört att det skulle kosta ca 500 kr. Efter någon timme sjönk det in att han ju pratat om AED, det vill säga 4500 kr. Haha, jag dör. Det kommer nog garanterat att bli mitt livs dyraste hisstur.

Men... det var det nästan värt. Vi slapp köa, åkte supernabb hiss upp till 148:e våningen och vi fick se utsikten både i dagsljus och mörker och det var helt magiskt. Vilken upplevelse. Det var nästan svårt att ta in att vi var så högt upp. Och herregud vilken svindel jag fick när jag kollade upp.. jag kan kolla ner utan problem men upp, då blir jag helt yr. Vi var där i mer än en timme och fick grymma bilder och det var verkligen en häftig upplevelse. Skulle nästan kunna göra det igen :) Sen åkte vi vidare till en rooftop bar som också låg högt upp men inte riktigt så högt upp och åt återigen fantastisk god sushi och drack drinkar och pratade ikapp om allt som hänt. Efter en lång dag så var det ganska skönt att sätta sig i taxin och åka mot hotellet.
De två sista dagarna slappade vi vid poolen, kastade boll, åt gott och på kvällarna åkte vi in till Abu Dhabi centrum och åt (igen hehe) sushi på Ritz Carlton. Sista dagen tog vi oss ner till hotellets beachclub för lite strandhäng och bad i havet. Mysigt och såå varmt och skönt. Vi körde också till min stora glädje vattenskoter. Så kul! Vi var fyra skotrar ute och de andra blev lite chockade av att jag är en fartdåre hehe.
På kvällen åkte vi till Marinan och åt middag och njöt av sista kvällen i värmen innan det var dags att packa väskan och sova hela tre timmar innan vi åkte från hotellet klockan fyra. Det var hårt att åka så tidigt men som tur var hade vi flyt på planet och hade varsin rad så vi kunde ligga ner och sova en stor del av resan. Så skönt.
Det var verkligen en resa att minnas och en av de absolut bästa veckorna i mitt liv. Ett mycket välkommet och välbehövlig avbrott från vardagen!