48 timmar @ Bornholm

Kategori: Livet

Jag och Lovisa förlängde sommaren genom att ta en avstickare till Bornholm över helgen. Lovisa anlände med tåg och sen rullade vi mot Ystad och efter stopp på Max körde vi på båten och sen svävade vi mot Bornholm. Premiärbesök för mig och vi hade lyckats pricka in fint väder. Tyvärr hade vi även lyckats pricka in lite sjuka men sånt är livet. När vi efter 90 minuter anlände Rönne så körde vi direkt vidare mot vårt hotel Balka strand vid just Balka strand utanför Nexö. Det var ganska lugnt på ön och ingen trängsel alls, vi kom fram till vårt hotell utan problem och checkade in.
Dagen efter körde vi efter frukost över till västra delen av ön och inledde med Hammershus på avstånd. Vi pausade i Hammerhavn och rullade sedan vidare för lunch och sen ett stopp i Allinge. Vi stannade vid Österlars rundkyrka och åt en god flödebolle och körde sedan vidare till Gudhjem som var en mycket söt liten by. Efter det blev det stopp i affären för inköp av kvälllens middag, vi var båda trötta och middag på uteplatsen var helt perfekt. Vi pimpade den till och med med två gravljus haha, ja vad gör man inte?!
Dagen efter körde vi inom Nexö och tittade på sandskulpturer och sedan blev det några timmars lugn i sanddynerna där Lovisa sov och jag lyssnade på musik och filosoferade. Välbehövligt.
Sen åt vi lunch på ett mysigt ställe med fin utsikt innan vi rullade mot Rönne för snabbsightseeing och en glass på torget. Mycket fin by det också! Sedan rullade vi på färjan igen och lyckades stöta på en otrevlig gubbe som var väldigt opedagogisk på att förklara var vi skulle parkera, det plus sjuka och mycket trötthet gjorde det rätt skönt att rulla av båten och köra hemåt. Trots allt en mycket fin paus från vardagen och jag kan absolut tänka mig fler Bornholmsvisiter i framtiden!